Tillbaka på ridskolan

Igår var jag, för första gången sedan i juni, tillbaka på vällingby för att rida lektion!
Det var verkligen jätteroligt att vara där på det sättet igen. Hänga i klubbis med Pellen och Pillan innan lektionen, allmänt kassahäng och massa skvaller. Jag saknar verkligen det där!

Jag fick rida på Bosse, en häst som inte stod där medan jag red. Jag fick iaf höra att han var trevlig att rida, lydig och välutbildad för att vara ridskolehäst. Han var väldigt trevlig att hålla på med inne i stallet, så det bådade ju gott.
Medan vi skrittade fram sa Annie att Bosse framförallt behövde svara framåt för skänkeln. Han går gärna i symaskinstrav, reagerar på hjälperna 5 minuter efter att jag givit dem och knäpper av och vill inte ta stöd i handen. Hon hade verkligen helt rätt i vad hon sa.
Vi började med att bara rida på framåt, med fokusen på att han skulle svara på en gång. En sådan häst går inte att börja rida ihop innan man har fått igång traven, då knäpper han bara av ännu mer.
När han kommit igång ordentligt gick det att börja leta rätt på stödet, vilket var lättare sagt än gjort.

Vi red lite skänkelvikning och avslutade sedan med lite galopp. Där märktes det tydligt att jag inte hade fått igenom honom till höger, för jag kunde inte rida i högergalopp.. Hoppsan!

Det var iaf väldigt roligt att rida på en annan häst! Jag rider ju iprincip bara på Royne numera. För att vara ridskolehäst var han väldigt trevlig, men det går ju inte att jämföra en ren dressyrhäst med en ridskolehäst.
Vällingby har faktiskt väldigt fina ridskolehästar, och då är det ju väldigt roligt att komma tillbaka och rida också! Dock måste jag erkänna att jag har träningsvärk i magen idag... Bosse var bra mycket skumpigare att sitta på än vad Royne är haha.. ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0