Träning för Nina 24/1 2012

Idga var vi som sagt på Vällingby och tränade för Nina igen. Jag hade första tiden den här gången, så Annelie var och hämtade mig och Roynis vid halv 12.
Royne var jättesnäll att lasta i bussen och väl på v-by fick han komma in i stallet medan jag gjorde iordning honom.

Skrittade fram inne i ridhuset tillsammans med Carro och Lillen, men Royne var bra mycket snabbare än Lilleman hehe!
Under uppvärmningen känndes han riktigt fin. Han var mjuk och svarade bra både framåt och åt sidan. När Nina kom började vi med lite trav på volten för att känna av att jag hade honom med mig och att han bar sig själv, sen övergick vi till galopparbetet. Där låg också största fokusen på att han skulle bära sig själv och bibehålla den bra galoppen hela tiden. Red lite i förvänd galopp och fick träna på att han även där skulle bibehålla en bra galopp och inte börja hänga i handen. Vi gjorde även några galoppombyten, som faktiskt blev bra när jag fick till timingen! I början blev de inte helt bra - från höger till vänster fick jag inte till timingen och från vänster till höger tappar han bakbenen lite. Men efter några försök så blev det bra åt båda hållen. Någon gång höll han på att börja tramsa, men jag har börjat lära mig att känna det så jag kunde rätta honom innan han började och sen fick vi till ett rent och fint byte.

Efter galopparbetet övergick vi till lite bakdelsvändningar. Det är något jag väldigt ofta glömmer bort att träna på, men han gör dom ganska bra ändå. Högervändningarna var lite svårare eftersom jag blir lite för svag i min väsnterskänkel, men när jag tog lite hjälp av spöt så blev det kanoners!

Vi avslutade med travarbete och lite skolor. Högerslutan var som vanligt ganska svår, men även om han tappar lite tempo så flyttar han sig helt rätt och är korrekt böjd och ställd. Farten kommer så småningom! Vi gjorde bara skolorna någon gång åt varje håll och sen tyckte Nina att det räckte. Han gör dom väldigt bra, och då är det dumt att sitta och nöta i onödan. Även om det på sätt och vis är annorlunda att göra skolorna på häst, så är det trots allt en rörelse jag "har i kroppen" sedan ponnytiden.
Tillsist travade jag bara av i lättridning och han var riktigt mjuk och fin i kroppen!

Det är roligt att kunna visa upp honom, nu när det verkligen går bra, för mina gamla "stallkamrater". Det hade ju varit jobbigt om det bara gick utför ;) Nina sa också att det var väldigt roligt att se att det gått så mycket framåt bara sedan sist vi var där och tränade! Hon tyckte det syntes vldigt tydligt att jag verkligen börjar lära känna min häst nu. Det är ju verkligen ett kvitto på att det vi tränar på dagligen hemma verkligen ger resultat.
Jag är jättenöjd med träningen och är otroligt tacksam över att Annelie kunde ställa upp och köra mig och pärlan dit och tillbaka! Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Alla borde ha en extramamma som Annelie!

Efter träningen fick Royne låna en box i stallet eftersom vi skulle vänta på att Hannah hade ridit också, så jag hade massa tid att bara stå i ridhuset och titta!

Imorgon får min pärla vila, det förtjänar han efter att ha gått riktigt bra i två dagar! Men jag är så otroligt taggad på att träna nu! Ååh det ska bli så roligt att få börja tävla igen!


Såhär gullig var pärlan i bussen!
Tyvärr har jag varken bild eller film från dagens träning eftersom mamma inte var med ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0