Veterinärbesök 14/1 2012

Igår var alltså Silvana, veterinären uppe hos oss i stallet.
Royne har ju varit väldigt stel när vi värmt upp honom vid ridning och lite tjock i ett framben. Så han fick vara med och kollas.
Silvana började med att känna och klämma lite på honom och han fick en liten dos lugnande innan vi gick ner och longerade.
Efter longering böjdes han men visade ingen hälta. Han protesterade dock när hon böjde högt på ena frambenet, vilket hade med ryggen att göra eftersom han inte visade hälta då heller.

Hon konstaterade iaf att han hade ont i ryggen av sadeln.. Så vi har 5 dagars sadelförbud och därefter ridning som vanligt, dock med en annan sadel.
Jag har en Wellington Elite som provades ut av en sadelprovare i oktober. Så pass mycket som Royne skulle ha behövt ändra sig i kroppen för att sadeln ska ligga SÅ dåligt har han inte gjort på den korta tiden. Den är inte ens rätt skuren för hans rygg?! Jag skrev ju innan vi provade ut sadel att allt jag hade provat att lägga på la sig i bakvikt och tryckpunkten blev fel osv. Sadelprovaren sa dock att det var tvärt om - det mesta hamnade i framvikt och i de som låg bra red jag i bakvikt. Jahapp! Det är ju de som är kunniga inom sitt område och man borde ju kunna förlita sig på dem, men uppenbarligen inte!?
Så ja, nu måste vi alltså köpa en ny sadel. Lite irriterad måste jag erkänna att jag är, men det var ju skönt att det inte var värre än så! Jag hade ju kunnat ha en häst som var halt tre grader på alla ben ;)

Silvana frågade också om Royne var svårfödd, hade problem med magen eller liknande.. Hon tyckte nämligen att han var lite tunn! Hahah! Tror dock hon syftade mer på kroppen än på magen, men nja - matproblem är det sista han har! Nej men han behöver ju bli maffigare i kroppen, men inte runt magen!

Så nu ska han alltså ledas och/eller longeras i fem dagar och sen får jag börja rida. Silvana kommer på återbesök om ca 3 veckor och då är han forhoppningsvis bättre! Dessutom ska han få träffa en kiropraktor igen som kan knäcka loss honom bak i ländryggen.

Kommentarer
Postat av: Katrine

Segt... Jag rekomenderar iallafall Sharpman som utprovare. Känns seriösa och kunniga! :D

2012-01-19 @ 17:39:23
URL: http://ponnyprinzarna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0