Dagens ridpass 19/7 2012

Åkte ut till Lejondal efter jobbet för att rida lektion för Nina på Roynis. Han är magisk min häst, helt fantastisk!

Nina red lite på honom först och tyckte han känndes mjuk och fin i munnen, lätt för hjälperna osv. Ganska bra med andra ord. Sen fick jag hoppas upp och vi koma fram till att jag skulle försöka vara ännu mjukare i både handen, sätet och benen. han går ju egentligen av sig själv, men jag rider så "mycket" av gammal vana.
Vi började med att arbeta lite i galopp, och när jag hade slappnat av och bara följde med så provade vi en galoppsluta åt varje håll. Galoppslutor har jag aldrig kunnat göra. Det går bara inte! (förvisso inte travslutor heller, eller skänklevikningar..) Men herre min gud, idag kunde vi göra galoppslutor åt båda hållen utan ett enda stopp! De var kanske inte 8-mässiga, men de existerade åtminstone.
Eftersom han känndes så himla mjuk coh fin idag så fick han, dagen till ära, verkligen vara min schoolmaster. På order av Nina så red vi på diagonalen och gjorde "så många galoppombyten vi hann med". För tre månader sedan kunde vi inte göra ens ett byte utan att han tjurade - idag gjorde vi sju serier på rad i var tredje och var fjärde!
Jag vill inte säga att det är han som har varit dum, i grund och botten är det ju i mig det sitter. När jag har suttit konstant bromsande så är det ju klart att känsligheten och nerven i min häst säger ifrån! Men nu när jag börjar komma på det och har lärt mig att slappna av så går det ju galant! Idag fik jag inte ett enda kärringstopp på hela ridpasset! Ingen kunde ha varit gladare över en sådan småsak!!

När han fått pausa en stund så fortsatte vi med galoppen, men den här gången fick han leka schoolmaster med piruetterna! Alltså, jag säger då det - han ÄR helt fantastisk! Lätt som en plätt var det när jag väl kom ihåg att sitta på rätt sittben och ta med mig ytter bakben.
Vi avslutade sedan med lite trav, och ja han travar som aldrig förr. han lyfter på benen utan att jag behöver rida skiten ur mig. Sen att jag inte orkar sitta mer än ett par varv är en annan femma, men det kommer det också.

Jag är verkligen så himla glad! Han är verkligen helt fantastisk! Att Nina dessutom kom med så härliga ord och kommentarer efteråt gör ju inte saken sämre! Jag är så sjukt taggad på framtiden, och jag tror att det här kommer bli så galet bra!

Lektion igen imorgon, och sen får han vila på lördag och på söndag ska vi filma honom så jag får se hur han ser ut :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0