Dagens ridpass 22/7 2012

Idag var det lite svårare än vad det varit tidigare,men vi tog oss igenom det också. Varje problem vi tar oss igenom känns som en gigantisk vinst, både för mig och Roy. Kandaret åkte ju på idag, och vi kunde konstatera att vi behövde träna lite mer med kandaret. Dessutom vilade han ju igår, vilket självklart gjorde sitt till.

Vi började utomhus, men fick snabbt bege oss in istället eftersom det var så mycket bromsar ute. Under uppvärmningen känndes han helt okej, lite seg i fötterna kanske men överlag ganska bra. I galoppen fick något stopp, men jag lyckades ändå reda ut det ganska bra.

Efter en skrittpaus började vi själva passet med att få honom kvick i benen i galopp. jag gjorde någon galoppsluta på diagonalen och något byte åt varje håll, och sen körde vi på och red igenom ett program. Nina fick säga vart jag skulle och jag bara red. Det var nämligen MsvA:1 som var dagens program, mest för att Nina ville se om det skulle kajka ur totalt eller om vi kanske var på god väg att klara av de rörelserna. Travdelen gick väldigt bra, bortsett från att första slutan var lite svår men annars känndes han fin. Skritten var helt okej, men Nina varnade mig för att det skulle gå ruskigt fort i galoppen.. mycket riktigt! Fattning vid A, galoppsluta från K till X, byte, ökad galopp, halt, galoppsluta.. aa u name it! Första galoppslutan blev inte jättebra, jag var inte beredd på att det skulle gå SÅ fort.. Men bytet efter blev bra och likaså galoppökningen och bytet efter det. Han blev lite stoppig inför det bytet, men vi redde ut det bra. Andra galoppslutan blev betydligt bättre. Vi fick till ingången bra och då blev hela slutan bra! I första galoppiruetten stoppade han innan jag ens hade hunnit börja samla, eftersom jag drog i tyglarna innan jag började samla honom ;) Då får man skylla sig själv. Men sen fick vi till både höger och vänster piruett, kanske inte 8-mässiga men de existerade åtminstone!
När vi sedan kom till treorna tog det stopp. Eller ja, inte bokstavligt för han stannade faktiskt inte, men min okunskap när det kommer till de lite svårare krummelurerna satte stopp för oss. Jag måste bli så mycket kvickare i min ridning och komma ihåg att rida MELLAN bytena. Första bytet blir bra, eftersom jag kommer in i serien med en kvick galopp. Andra bytet blir okej, då har jag börjat tappa honom så han blir för lång i lämnar bakbenen efter sig. Tredje bytet blev nog inte bra en enda gång! Då är han på tok för lång, har lämnat bakbenen en kilometer bakom sig och jag har slutat rida! Ajjabajja Grapie! Nej men det handlar ju om ren teknik från min sida. Roy kan, det är bara jag som ska lära mig!

Kort och gott tog vi oss igenom programmet, mene vi är ju definitivt inte redo för det ännu! Men som sagt så ville Nina bara se om det skulle kajka ihop totalt eller om vi skulle lyckas med lite missöden!
Vi avslutade med lite passage, även om han var trött i benen efter det hårda jobbet så gjorde han det helt okej!
Jag är ändå väldigt nöjd med dagens pass. Han är verkligen en riktig stjärna! Och att han inte surar ihop längre så fort jag går på honom är verkligen som att ta hundra steg framåt! Vår utvecklingskurva går spikrakt uppåt just nu, och det känns som att vi hoppar fyra steg uppåt på trappan vid varje ridpass!
 
Har lite bilder att bjussa på, här kommer ett litet smakprov :)
Visst har han biffat till sig igen!? Framförallt har framdelen blivit mycket rundare, utan att han är så fruktansvärt tjock!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Åhh, vad ni är fina!! Ja, han har biffat till sig lite och jag tycker formen ser mycket trevligare ut nu! Ni ser mycket mer avspända ut och som att ni trivs mycket bättre med varandra! :)

Svar: Tack, vad glad jag blir!! Det är precis så det känns också, skönt att det även syns! :)
Karro & Royal

2012-07-22 @ 19:26:01
URL: http://lilatiger.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0