Laban 4-5/7

Laban Laban Laban! Vilken otroligt härlig häst han är!
Igår inledde han passet med att inte alls ta skänkeln och vara allmänt tråck.. Då sa jag till honom en gång på skarpen, vilket slutade med ett ordentligt luftsprång, men sen var det bra med det och han blev riktigt fin!
helt ärligt så minns jag inte så mycket mer från passet, mer än att det gick bra alltså.. ;) Det är tar på krafterna att jobba i stall, och dagarna, timmarna och minuterna flyter liksom ihop..!

Idag red jag också Laban. Det gick inte riktigt lika bra idag som det gjort tidigare. Men med tanke på hur bra jag faktiskt tycker att det har gått de här gångerna jag ridit Laban, så måste det få gåg mindre bra någon gång. För jag kan absolut inte påstå att det gick dåligt. Vissa saker gick faktiskt jättebra, men såna där basic grejer som att gå på tygeln hade vi stundtals lite svårare med ;)
jag tror att problemet (om man nu får kalla det problem?) idag låg i att han tog sänkeln väldigt bra redan från början! När jag skriver det här så låter det som att Laban är det segaste djur jag suttit på, men han är totalt tvärt om! Han är otroligt energisk och vill hela tiden framåt framåt framåt, men rider man ett helt varv på fyrkanten utan att checka av om man fortfarande har honom med sig så kan man ju bara drömma om att försöka sig på en övergång till galopp eller en öppna på långsidan! Han är verkligen som en riktig liten ponny. Det svåra med det här är att man måste gå på honom, för att sedan släppa benen och vara väldigt passiv, för att sedan gå på och checka av igen. Man måste alltså hitta en väldigt lagom nivå för "avcheckningen". Där kan vi verkligen prata att det krävs fingertoppskänsla!
However, han tog alltså skänkeln väldigt bra idag, vilket jag inte riktigt var beredd på och hamnade lite "ur fas" eller vad jag ska kalla det. Men vi kämpade på båda två och försökte förstå vad den andra ville, med mer eller mindre lyckade resultat. Galoppen blev trots allt riktigt riktigt bra, men vi hittade inte riktigt flytet i traven. När jag la ner honom på slutet så var var han hejdundrans fin och spännde av till 99%!

Det är iaf otroligt roligt att rida den här fina hästen! Trots att han är sju år och efter i sin utbildning (Josephine köpte honom för 1,5 år sedan och om jag inte är helt ute och cyklar så kunde han inte särskilt mycket alls då..). I dagsläget kan han "lite av allt" men behöver stärka sig för att orka de lite svårare rörelserna. men trots det så tror jag verkligen att jag kommer lära mig jättemycket av honom, och jag tror att jag kommer ha stor nytta av Laban när jag sen börjar rida Royne ordentligt igen! Är verkligen jätteglad att jag ska få ha Laban i hela fyra månader i höst!

Imorgon ska han också få gå dressyr, och på lördag blir det vila. på söndag rider Clara och sen får vi se hur vi gör i måndag och tisdag. Clara och jag har ju delad vårdnad över Laban nu när Jos är borta (eller egnetligen är Clara extramamma, men eftersom Clara har hand om en annan häst också och jag inte har någon alls så gör vi så här så slipper clara vara i stallet halva natten och jag får rida!). Sen har vi dock planerat in en uteritt när jag kommer hem från falsterbo.


Kommentarer
Postat av: Josephine

Hej! Vad glad jag blir att läsa inläggen( och glad att jag kom på att du har en blogg!!!) det låter ju som att det går som tåget där hemma! Vad duktiga ni är! Jag ska inte lägga mig i er träning men glöm inte att rida ut också. Ibland när han krånglar med de allra simplaste sakerna kan det vara bra att bryta av med en tur i skogen!Om inte annat som lite belöning och låta träningen sjunka in.. Att han rids ut och sen vilar är inget konstigt, kan bara vara bra. Kramar till dig och Labis

2012-07-05 @ 23:01:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0