Det där med foder..

Det där med foder är ju, precis som med sadlar, - en hel djungel!
När Royne är i full träning äter han på en dag TOLV olika sorters foder..
Morgon: 3 kg hösilage, 1 kg havre
Lunch: 1 kg hö, 1 kg havre
Em1: 1 kg halm
Em2: "extramat" bestående av 3 dl betforpellets, 5 dl krafft muskel, 1 dl mineraler, 1 dl foderjäst, ½ dl salt, ½ dl olja, 1,5 mått magnesium och 1,5 mått glucosamin
Kväll: 4 kg hösilage, ½ kg havre

Innan och efter tävling får han även Super condition, som är en typ av återhämtningstillskott. Dock vet jag inte m det gör någon direkt skillnad, kan inte påstå att jag känner något.
Som ni kan se är det en salig blandning, och jag har kommit fram till att jag skulle kunna plocka bort typ hälften!
Silage och havre är ju grundfodret, hö äter han för att han ska få ett mål med torrt stråfoder och halmen får han för att stimulera magen och inte bli så uttråkad.
Såhär på sommaren kan jag plocka bort mineralerna, för även om han inte går på bete så handbetas han varje dag och får på så sätt i sig mineraler. Foderjästen fick han i början för magens skull. Han var ju van att gå i hage hela dagarna, och när han flyttade hit fick han bara vara ute 3 timmar (nu går han ute 6 timmar, så även om det inte är bra så är det åtminstone bättre). Så för att undvika kolik gav jag honom foderjäst, eftersom foderjästen stabiliserar mag- tarmfloran.
Salt får han för att han svettas så mycket och oljan för att han ska behålla glansen i pälsen, så det tänkte jag inte plocka bort.
Magnesiumet har han fått eftersom det kan vara lite lugnande för nerviga hästar, och glucosaminet för ledernas skull. Dock har jag plockat bort båda två nu när han bara har vilat i en månad. Dock tror jag på att, åtminstone glucosamin, är bra att ge i omgångar.
Betfor får han dels för att det är gott men också för att få i sig vätska och för att det är bra för magen.
Än så länge har han ätit en säck krafft muskel för att få hjälp att sätta lite mer muskler. Och jag tycker faktiskt att han musklade sig riktigt bra under den tiden! Dock var det nu precis innan han blev dålig, men faktum r att jag tycker han har hållt sig helt okej i kroppen trots att han bara har vilat.

Summan av kardemumman är att jag skulle kunna plocka bort mineralerna, foderjäst, magnesium, glucosamin och super condition. Sålänge han får någon form av krafft så får han ju egentligen i sig allt han behöver genom den. Han kommer ändå få glucosamin i perioder, och framförallt när vi ska börja sätta igång igen.
Jag tycker ändå att det där med foder är ganska svårt.. Man ska ha exakt koll på vad allt innehåller och hitta en jämn, fungerande balans. Men det blir lätt så att man stoppar i hästen lite av varje, istället för att hitta ETT foder som innehåller allt! (vilket det ju faktikst finns idag)



Kommentarer
Postat av: Karolina

Jag tycker det är viktigast med ett amalyserat hö

2012-06-14 @ 22:34:22
Postat av: Louise

Analyserat hö är a och o!



Jag skulle säga såhär: Ge så mycket grovfoder att energibehovet fylls, därefter lägger man till kraftfoder för att få upp proteinkvoten som i normala fall ska ligga på 6.



Om jag ska tycka något om R's foderstat skulle jag säga att han får för kanske lite lite grovfoder och med för lite grovfoder ökar risken för kolik och det tror jag inte foderjästen kan rädda ens. Man brukar säga ca 1,5 kilo ts/100 kg häst.



Jag tvekar inte alla på att R mår bra och får i sig tillräckligt, man känner sin häst bäst själv. Men det är intressant med foder, köp Christina planks foderbok. Billig och man lär sig massor!

2012-06-15 @ 15:31:38
URL: http://Www.louiseochfanny.blogspot.com
Postat av: Louise

Menade alls... Inte alla!



Min Fanny som väger 650 kg typ smackar i sig 16 kg hö på vintern, hö hö. Det är jobbigt att göra dom matpåsarna, men hon är glad. Hon blir stressad och arg när hon är hungrig så det är bäst att hålla damen mätt! ;)

2012-06-15 @ 15:43:24
URL: http://Www.louiseochfanny.blogspot.com
Postat av: Louise

Menade alls... Inte alla!



Min Fanny som väger 650 kg typ smackar i sig 16 kg hö på vintern, hö hö. Det är jobbigt att göra dom matpåsarna, men hon är glad. Hon blir stressad och arg när hon är hungrig så det är bäst att hålla damen mätt! ;)

2012-06-15 @ 16:04:17
URL: http://Www.louiseochfanny.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0