Undrade bara hur lång tid det skulle ta..

Faktum är att redan när jag skrev det där inlägget igår om veterinärbesöket så undrade jag bara hur lång tid det skulle ta innan en sån här kommentar skulle ramla in..

Anonym om Lyckan varar inte länge..:
Jag hoppas att ni hittas vad som felas och att det går att göra något åt! Röntgade ni rygg, och hela benen när ni köpte honom?
Men om man har flera hästar på raken som är skadedrabbade så måste man nog även se över sitt träningsupplägg, vad man har för tränare, hur man står uppstallad etc.

Faktum är att jag har inte haft samma träningsupplägg med någon av de tre hästarna som varit skadade. Tränare har vi också bytt under årens gång, och Dandy fick ju byta stall efter ett år på v-by.
Det enda jag har att skylla på är min egna ridning, men skulle alla dessa skador enbart uppstå pga den så tror jag att någon av mina tre senaste tränare hade sagt till mig att ändra min ridning fort som attan.

Gällande tränare så har jag inte en tanke på att byta! Jag har haft förmånen att få träna för många olika tränare, bl.a. Emma, Nina, Fia, Annie, Jennie, Lussan och Anna Blomgren, och jag trivs väldigt bra med att träna för Emma. Hade hon inte varit otroligt kunnig och vett vad hon gjorde och pratade om så hade hon inte tagit sig till landslaget - oavsett hur bra häst hon hade.

Hästarna i vårt stall sköts efter konstens alla regler, faktum är att jag tror det är få hästar som sköts på samma nivå som mellanstallets hästar. Och även Royne sköts precis likadant. Han får den mat han behöver, han rör på sig varje dag osv. Det enda jag saknar är att han skulle få gå mer i hage, men man kan inte få allt.

Vet egentligen inte varför jag sitter och skriver ett "försvarstal" här och nu, för egnetligen är det inte värt det. Det påverkar inte mig åt det positiva hållet. Men såhär är det. Jag kommer inte byta stall eller byta tränare, vad än ni tänker och tycker. För egentligen vet ni ingenting av vad det är som egentligen händer! ;)


Kommentarer
Postat av: hanna

Ang. svaret och inlägget ovan! Jag skulle ljuga om jag sa att tanken, att det skulle vara din ridning som bidragit/orsakat har slagit mig. Eftersom jag följt din blogg ett tag nu så vet jag ju att alla de tre hästarna haft olika förutsättningar osv. förutom dig då.

Men sedan har jag tänkt på ex. ridskolehöstar. Jag rider på ridskola ett par dagar i veckan. Det är väldigt sällan ngn häst är halt faktiskt. Har aldrig hört om att någon av de hästar jag rider blivit behandlad etc. Om någon höst skulle fara så direkt illa så att de fick de skador dina fått- skulle det inte med absolut största sannolikhet vara ridskolehästarna?! Sedan på det har du ju dessutom grymma träningar, du har ridit i 1000 år mm. Nä, tveka inte på dig själv (även om ödmjukhet är bra). Kram

2012-05-24 @ 22:16:46
Postat av: Anonym

Men angående ridskolehästar så rids de på en helt annan nivå än tävlingshästar.. även om ridskolehästar "går mycket" så har de inte samma krav och belastning som tävlingshästar har. Om man t.ex. har en häst och bara rider ut i skogen på

så skulle man kanske knappt märka om den var halt :)

2012-05-25 @ 21:20:27
Postat av: hanna

Fast flera av våra ridskolehästar tävlas och en del upp till MSV.

Sedan, tänk själv, dag in och dag ut. Halvtaskigt och ffa samma underlag jämt, skumpande ryttare som rycker i munnen, en del som försöker få hästen i form och sågar, ja, alla variationer finns men det är samma häst/hästar som utsätts för det eller vad man ska säga. Så jag tror absolut på att ridskolehästar har en allmänt högre fysisk belastning än privata tävlingshästar och då menar jag i bemärkelse att det kan ge slitage på hästen. Sedan då tänker jag att de som tävlar osv. ÄR duktiga och tränar för duktiga tränare, annars blir de ju inte långvariga ändå!

2012-05-25 @ 23:22:18
Postat av: Freddi

Jag blir lite ledsen när jag ser påhopp som detta faktiskt. Kan inte folk hålla fingrarna i styr? Jag tror ärligt talat att du själv tänkt tanken både en och två gånger minsann, fast det kanske inte är sånt man delar med sig av på en blogg. Det har jag hjärna nog att lista ut, sen listar jag också ut att det inte beror på dig eller din ridning heller, så pass kort tid du haft Royal!



Kämpa på! Styrkekram!

2012-05-28 @ 19:25:30
URL: http://fkallstrom.blogg.se/
Postat av: hanna

Hoppas inte du menar att jag hoppade på? För mitt syfte var precis tvärt om! Kanske uttryckte mig dåligt...

2012-05-30 @ 13:03:08
Postat av: Katrine

Vad tråkigt att läsa att det inte går bra med Royal. Har inte varit inne här på länge men det verkat ha hänt en hel del! Vet precis hur det känns, inte kul!



Och lita på dig själv och kunniga omkring dig, inte bloggläsares tillrättavisningar... Håller tummarna att det fixar sig snart med Royal så att ni kan komma igång igen.

Kram

2012-06-09 @ 13:56:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0