28/11 2012

Red lektion för Emma på Laban idag. Han känndes ganska bra i redan från början, men så ungefär mitt i passet så blev han rädd när det flög upp en fågel mitt framför ögonen på honom i det läskiga hörnet!? Därefter var han ganska spänd och det tog ett tag innan vi kom på rätt köl igen. Vi hamnar i en ond cirkel, där han blir rädd för något och nästa gång vi kommer till samma ställe så spänner jag mig och då blir han spänd. När han spänner till blir jag (omedvetet) arg på honom och då blir han ännu spändare. Men tillslut kunde vi båda två ugna ner oss och arbeta i ett sansat tempo. På slutet känndes han riktigt fin! 
Jag tycker det är svårt att rida Laban i ett rörigt ridhus där man måste sick-sacka till och från spåret hela tiden. För Royne är det jättebra då han behöver röra sig mycket i sidled för att bli mjuk. Men Laban är som en ål, så där behöver vi egentligen mest träna på att rida rakt fram.. 
Dagens pass blev egentligen lite för långt, men vi vill ju inte avsluta innan han känns bra. Emma ska hjälpa mig med honom imorgon också, med målet att jag bara ska behöva rida typ 5-10 minuter. Är han um får han gå längre, men sköter han sig så blir det bara ett joggingpass. På fredag tänkte jag försöka rida ut om vädret tillåter (alltså om det inte är snö på backen.. Han har inga snösulor ännu.. Hade inte räknat med att det skulle komma snö riktigt än!).
 
Royne tänkte jag skritta imorgon bitti. Han var inte riktigt lika varm i kotan nu på kvällen, så imorgon ska vi prova att ta honom något varv på lina för att se om han är halt. Jag håller alla tummar för att han är fräsch så att jag kan sätta igång såfort såret är läkt. 
 
Imorgon väntar jobb som vanligt! Jobbar ju egentligen halvdag på torsdagar, men det blev inte så den här veckan.. Istället tar jag halvdag både tisdag och torsdag nästa vecka. Tänkte som sagt hinna skritta Royne på morgonen och sen rider jag Laban under dagen så att jag kan få hjälp. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0