Han kommer bli en klippa..

Ja, jag tror att om Royal bara trivs i miljön på ridskolan, så kommer han var aen riktig stjärna där!
Igår var nämligen min vän Rebecka med ut och red lite på honom. Erica gjorde det ju superbra i torsdags, men Erica är också väldigt duktig. Rebecka har ridit förut men slutade för ett tag sedan, och framför allt så har hon nästan bara ridit ponny. Har man aldrig ridit så intensivt så tappar man ju ridningen ganska fort när man väl slutar, bland annat tappar man ju sin egen balans i ridningen. Så jag kände att det var perfekt att slänga upp Rebecka på honom för att se hur han skulle reagera med någon som inte var jätterutinerad och hade rifdningen i kroppen. Och om han skötte sig?! Han var en klippa! De fick ha gramanen på (på ridskolan kommer han ju få gå med inspänningar, så då kan han lika gärna ha gramanen på nu så länge ryttaren i fråga har koll på hur mycket hon håller), och han sprang så snällt. Han rör sig ju ganska annorlunda jämfört med ridskolehästarna, och om man dessutom bara rider ponny.. ;) (Att Rebecka , innan hon slutade, brukade rida på lilla Musse som jag red förut gjorde det ju hela inte så mycket lättare - han travade väldigt fort och med väldigt kota steg.. :) )
 
Dock är ju Roy ganska bekväm av sig, och går inte mer än vad han måste. De hade lite problem med galoppfattningarna till höger, som förvisso är svårare än till vänster även för mig. Där måste man hålla honom lite på tygeln och rak i kroppen, annars så tappar han hela bakdelen och fortsätter bara i trav. Men när Rebecka fick lite koll på det så gick det bra. 
 
Jag tror verkligen på det här! Som sagt, trivs han bara i miljön så kommer det bli så himla bra. jag hoppas verkligen att han kommer vara sån tillgång för ridskolan. Tänk om alla ridskolor hade fullt med hästar som gjorde byten i varje, pirutter och lite passage.. ! Jag tror att han kommer kunna lära eleverna väldigt mycket. Han är ju ingen lätt häst, men får man lite snurr på det så blir det bra! 
 
Tyvärr blev det varken bild eller film när Rebecka red, så det får bli en gammal bild på mitt hjärta.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0