QD lördag

Var upp till ridskolan när hästarna hade lunch för att rida Ladina. Det gick väl sådär, men hon har ju vilat 1,5 vecka så det var kanske inte så konstigt. 

Senare på eftermiddagen åkte jag till hogsta för att rida QD. Velade länge mellan tränset och kandaret, men bestämde mig tillslut för att ta kandaret idag eftersom det blev träns igår. 

Skrittade fram en kvart och sen började jag jogga fram honom. Fokuserade på att rida i en kort trav utan stora steg och att jag hela tiden kunde bestämma stegens storlek. Red några skänkelvikningar också för att lossa honom lite. Gjorde sen samma sak när jag värmde i galopp - små, korta steg utan tryck. Han vill ju även i galopp älga på i stora kliv, men han måste börja lite försiktigare. 
När han var varm i kroppen och fått ta en liten paus så la jag in några byten. På honom brukar jag oftast börja med travjobbet, men idag la jag galoppjobbet först för att han inte skulle bli för trött. Första bytet gjorde han inte alls, andra var KLOCKRENT, tredje var orent, fjärde bra, femte inte alls osv. Det största problemet med kandaret tycker jag är just bytena. Han travar bra, man har ett bra drös i handen, han är tillfreds i munnen osv, men han är svår att korta ihop i galoppen. Han blir gärna lång och tappar bakbenen, vilket har med hans styrka att göra. Men för att få till bra byten så måste han vara kort och ihop i kroppen. Dragit gånger jag fick ihop honom ordentligt blev det sjukt bra, men när han blev för lång (det räckte med att jag tappade honom i samma språng som jag gav hjälpen..) så bytte han antingen orent eller inte alls. Som sagt, styrka.. 

Vi avslutade galoppjobbet med två rena byten och ett varv på volten åt vardera håll med tagen bakdel. 
Därefter kom travjobbet! Älskar verkligen att jobba den hästen i trav! Med Roy var traven värst, eftersom den var så svår både att få honom jämn i men också för mig att sitta i.. QD travar så lätt om man jämför med Roy. 
Jag red lite skolor, där vänsterskolorna var bättre än de till höger - ffa slutorna. Så de till vänster nöjde jag mig med efter typ två öppnor och två slutor och tog istället itu med högerskolorna. Öppnorna blev bättre när jag gick på lite med höger skänkeln. Slutorna fick vi lägga lite mer tid på. Jag la dem först längs med spåret för att verkligen kunna trycka in rumpan, för det är ju vänster skänkeln han inte riktigt tar. Jag började med att rida skänkelvikning längs med spåret, och efter halv långsidan ställde jag om till höger och då fick vi en sluta. Jag bytte sedan linje och red diagonalslutor istället. Där fick vi börja om på ruta ett igen och rida skänkelvikning för att sen ställa om och rida sluta efter halva. Så gjorde jag några gånger innan vi kunde rida sluta på hela diagonalen. 

Avslutade med att lägga in två byten på diagonalerna, där han gjorde båda två klockrent! Men då red jag bra också, tänkte igenom varje steg och såg till att han verkligen var ihop innan jag la byteshjälpen. Så en note to myself: rid noggrannare! 

Är jättenöjda med honom idag, han känns verkligen fin nu efter sin lilla vila. 
Imorgon ska jag rida lektion för Emma! Ska bli superkul verkligen. Frida följer med mig ut så jag ska se om jag kan få henne att fota eller filma lite (a). 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0