Theotrimm och biotime

Red lektionpå theo idag för Annie. 
Bortsett från en hopplektion och julshowen ( och en gång när vi tränade till kadriljen) så har jag inte ridit honom på typ en månad.. Alltså inte ordentlig dressyr på en månad. 
Men idag var det alltså dags igen. Theo kändes helt ok från början, inte superbra men inte heller dåligt. Problemet med honom är att han är så "sladdrig" med hela kroppen. Att han dessutom inte är loss i kroppen gör att jag gärna börjar i fel ände. Jag vill börja med att ställa igenom, men för att jag ska kunna få igenom ställningen så måste jag först kunna hålla honom rak. Jag tror ni förstår vad jag menar. Så idag var fokus på att hålla både honom och mig så raka som möjligt. När jag red på vikten så skulle han vara rak och gå på en fyrkant och svängas med bogarna. 

Även om det ibland är svårt att tro så är han otroligt känslig, ffa för sätet. Räcker med att jag vrider på huvudet så undrar han vart han ska, och då blir det genast vingligt. 

Ett annat problem är att han blir långsam i bakbenen i övergångarna, vilket inte är så konstigt då ingen annan kräver av honom att han ska vara snabb där. Han tar istället elefantkliv och i övergångarna blir det alltid ett jättelångt kliv innan han kommer tillbaka igen. Så vi jobbade med att kvicka upp honom lite genom övergångar till skritt - skritta två steg - trav igen och då skulle han hela tiden vara snabb i benen. 

Efter en liten paus så jobbade vi med galoppen, med samma fokus där - rakriktning! Efter en stund kunde vi rida öppna i galopp, innanför spåret spikrakt framåt! Då fick jag dessutom en ganska bra galoppkvalité. 

Allt som allt så är jag väldigt nöjd md dagens träning! Det var superroligt att träna honom för Annie igen och han är alltid så ambitiös! 

Imorgon ska jag jobba först och sen ska jag till hogsta och rida QD. 
Nu ikväll så ska jag faktiskt på bio med mamma och pappa. Var hundra år sedan jag var på bio senast ( för att inte tala om hur länge sen det var jag gick med mam och pap) och mycket passande så ska vi se hundraåringen som försvann eller vad den heter ;)
Sjukt gammal bild på mitt hjärta <3 förstår ni hur länge vi har hållt ihop? Sen typ 2007? Dock med ett avbrott, but still. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0