Tävling Täby 29/9, QD

Vi var ju då som sagt iväg till Täby idag för att starta DM med lilla QD.
 
Planen var att skritta fram 15 minuter och sedan ha 30 minuters framridning på mig - en plan som vi lyckades hålla. På framridningen kändes han ganska fin, väldigt på och framåt så jag fick mest fokusera på att få fram trycket ur piggheten. Mot slutet kändes han faktiskt riktigt fin, hade ett lagom tryck och var väldigt påverkbar!
Framridningsbanan var dock väldigt smal, så vi hade svårt att hitta flytet hela varven runt eftersom piloten glömde bort att svänga i tid.
 
Väl inne på banan så var han super innan jag fått startsignal, något som såhär i efterhand kanske inte var så bra. Jag softade väl till mig lite extra och åkte med något varv, och då tar ponnyn chansen. När jag väl får startsignal så inser jag att "ajabaja, nu är han inte loss från handen..". Och är det något jag vet vid det här laget, så är det att jag måste ha honom loss i handen innan jag startar programmet. Har jag väl startat så händer det för mycket på en gång för att jag ska hinna lossa honom. Jaja, det var bara att rida och göra det bästa av situtionen! Han kändes på och framåt på banan, lite spänd men absolut inte rädd för något som han faktiskt kan bli.
 
Under själva programmet kändes han ändå bra! Men i nästan alla moment hade vi småmissar som drog ner något poäng/moment. Istället för 7 på öppnorna fick vi 5 för att han vinglade till något steg eller liknande. Det kom dels pga att han inte var helt loss i handen, men också för att vi inte har trimmat så mycket ihop och då kom kommunikationsmissarna titt som tätt.
Det började redan i uppridningen med att han inte var loss och bytte galopp efter bara något steg. Sen var traven fram ganska bra, men i mellantraven kom en liten taktmiss där det var en grop i banan (som dock två av tre domare verkade bortse från eftersom de gav 7 och 6,5 om jag inte minns fel). Öppnan var ok, men i halvvolterna tappade jag bort rumpan så han sladdade. Skritten och skrittpiruetterna var dåliga, men andra mellantraven var okej. öppnan åt vänster och slutan åt höger blev bra, förutom att han vinglade till lite. Ökade skritten är svårt, för han blir lite för på och kort i skritten om han travar bra.

I galoppen kom missarna tätt efter varandra. Mellangaloppen var okej och inga byten i förvända - tills språnget innan enkla bytet.. Så onödigt! Sen trasslade det ordentligt. Vi förstår inte riktigt varandra (med all rätt!), så det tog halva långsidan och en bit in på kortsidan innan det blev vänster galopp, och därefter hade jag svårt att plocka upp honom och hålla honom kort i förvända, och då blir även enkla bytet dåligt. Men sista galoppökningen var bra (inga byten där heller!) och uppridningen i mellantrav gjorde han bra!
Men som ni förstår så sjönk poängen ordentligt av alla dessa småmissar. När de dessutom kommer på ALLA koefficienter så blir det ju ännu värre. Så blygsamma 52% fick vi, vilket jag (efter att ha tittat på filmen) ändå tycker är lågt. Men vi tävlade ändå mot Stockholms bästa junior/yr ekipage, så att standarden är högre än på en vanlig regional MsvC är ju inte så konstigt (flertalet av dessa ekipage tvlar stadigt på MsvA/StGeorg-nivå..).
 
En domare tyckte att jag red alldels för forcerat, vilket jag faktiskt var tvungen att fråga Emma om efter ritten eftersom jag själv inte kände att jag gjorde det?! Hon tyckte inte heller att det hade varit forcerat - OM det inte hade varit så vingligt och så dåliga övergångar! Det ger ju ett intryck av att jag inte riktigt har kontroll.
Att jag sen red fruktansvärt dåligt och slarvigt är en annan femma, det bev lite för mycket för mitt stackars huvud att fundera på så jag glömde helt bort var hörnpasseringar heter (gjorde inte en enda i hela programmet..).
 
Jag är ändå nöjd! Även om jag har ridit honom ganska mycket förut, så har vi aldrig trimmat ihop. Jag har tränat honom för framtiden, inte oss för tävling. Det är bara sista veckan vi har fokuserat på det. Men det var otroligt roligt att få komma ut och tävla igen, och att QD hela tiden är så himla glad och positiv gör det hela ännu roligare!
Och som jag sa till Annelie: "Det är tur att jag och Hanna kan hålla ställningarna i botten iaf!" (Hennes häst hade varit jättespänd och varit överallt utom precis där den skulle vara).
 
Någon bild tänkte jag försöka slänga upp också, men jag har fortfarande inget ps så det tar sjukt lång tid att ladda upp.. Några bilder får ni iaf, för sen tänker jag sova. Imorgon blir det tidig uppstigning eftersom jag ska coacha Erkan och Roy på klubbtävlingen på vby!
 
Från filmen.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0