Fredagskväll i stallet

Kan ju börja med att skriva att passet på Theo i onsdags gick strålande bra! I början var han lite stark i handen, men vi jobbade mycket på serpentinbågar i både trav och galopp med övergångar över medellinjen. Då fick jag lite mer tag om båda sidorna och han blev faktiskt riktigt fin! Jag vill gärna dra in nosen lite för mycket på honom, eftersom känslan är att han blir för rak annars. Men faktum är att typ 8 av 10 gånger som jag inte tycker att han är på tygeln, så är han faktiskt det. Jag måste bara inse det.
 
Igår spenderade jag hela dagen, alltså verkligen hela dagen, i stallet. Från 7 på morgonen till halv 10 på kvällen. Jobbade först som vanligt, och vi hade en sjukt bra liten medhjälpare i form av Melker. Melker 11 år är förövrigt min nya bloggcoach, han tyckte det stod för mycket om min fritid här och för lite av vad som händer på jobbet! Men jag lovade att nämna honom i det här inlägget, så nu har jag gjort det ;)
 
Efter jobbet så red jag lite på Gabbe eftersom Lollo var sjuk. Han var pigg och lite spänd över att regnet dånade mot taket i ridhuset, men ändå ganska fin. Han är så rolig den hästen, energin tar liksom aldrig slut!
 
Det sista jag gjorde under kvällen var att hoppträna för Anette på Archie! Ja, ni läste rätt - JAG hopptränade! Det var dock inga höga hinder men en väldigt rolig bana.
Jag hoppas ni förstår min fina ritning.. Har inget Ps på den här datorn och allt blir så jobbigt när man måste rita i paint..

Det började alltså med en liten kombination på långsidan, vi tog dock bort kombinationen och sparade bara första räcket eftersom det skulle bli lite väl tight till nästa hinder. Så först ett räcke på långsidan och så blev hinder nummer två en oxer på diagonalen. Därefter stod det ett kryss på kortsidan. Nästa väg var lite knepigare, där gällde det verkligen att ha både rätt galopp och kontroll på sprången. Det räcket stod nämligen mitt på medellinjen, och sen stod en oxer lite innanför spåret som du skulle rakt på och utan särskilt många språng emellan.
Jag fick alltså hoppa på jättesnälla Archie. Han var verkligen en klippa, och ju mer vi hoppade detso lättare blev det. Han behöver lite startsträcka så att säga. Även om det som sagt inte var några höga hinder, så var det en bra början! Jag måste ju börja träna nu.. Typ tre veckor kvar tills jag ska kunna hoppa en meter?! Vet inte om man måste hoppa en meter redan på ridprovet, men risken finns ju och då kan det kanske vara bra att ha gjort det någon gång innan.. ;)
 
Jag ska strax åka till stallet och rida både Missan och Gabbe. Vilken kalasdag! :D
Och ikväll ska jag till Frida, som bor typ 10000 mil bort, men vi ska nog kunna hitta dit. Tacos och Mello står på schemat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0