En bra övning

På lektionen i onsdags så red vi en superbra övning när hästarna var uppvärmda. Eftersom vi är typ 8 stycken, på relativt jämn nivå men med hästar på olika nivåer, så är det svårt med en övning som verkligen passar alla. 
 
 
Vi började alltså längs långsidan (1) där man fick välja om man ville rida rakt fram, skänkelvikning eller öppna - beroende på vad man själv kände att man behövde. Första gångerna red jag bara rakt fram för att känna att jag verkligen hade Theo inom min ram. När han gjorde det så övergick jag till att rida öppna på den linjen för att få med mig bogarna på rätt plats. 
Efter halva långsidan skulle det läggas en halvvolt 10m (2) och därefter skulle vi rida ner mot kortsidan igen på en rak linje (3). På sista linjen kunde man också välja att rida rakt, skänkelvikning, öppna eller sluta. Första gångerna red jag en rak linje även där, men på slutet provade jag att rida öppna på den raka linjen vilket faktiskt gick över förväntat! 
Man kom alltid ut i samma varv igen och red hela långsidan ner till nästa kortsida där vi gjorde om samma sak. På långsidorna fokuserade jag på att kunna rida små små tempoväxlingar. Theo har ju sin trav, och där är den. Han kan inte länga ut, vilket har både med teknink, rörlighet och styrka att göra. Men någongång måste man ju börja tänja lite på gränserna och försöka lära honom tekniken åtminstone. 
 
Vi gjorde även samma övning i galopp också, vilket var otroligt givande. 
Det som, som sgat, var det allra bästa med den här övningen var just det att alla kunde göra den på sin nivå. Vi ryttare i gruppen är nog ganska likvärdiga, men hästarna är ju på desto mer olik nivå. Vi har med en ponny som har gått SM i dressyr, en häst som har gått St georg, en ponny som är 6 år och knappt kan galoppera, och däremellan en hel radda "normala" hästar som kan det de måste kunna för att vara perfekta ridskolehästar! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0