Kvicka ben och korta steg

Dagens lektion började inte riktigt så bra som jag hade hoppats. Han var spänd och blev stum i hela kroppen. 
När jag hade värmt honom lite så la vi fokus på att han skulle, till att börja med, skritta med korta steg. Han tar ju milslånga kliv i skritten, så han måste ju lära sig att ta korta steg också. Jag gick rida med ett spö, vilket jag vanligtvis inte använder, för att kunna få lite reaktioner genom att typ slå lite på min stövel eller liknande. Därefter gjorde vi lite samma jobb i traven med korta steg. För vi har egentligen samma problem där - milslånga kliv.. Jag vill ju att han ska vara lite kvick i steget, vilket han aldrig kommer bli om han travar så stort. 
Han var egentligen helt okej, inte dåligt men inte jättebra. Det enda problemet var att jag fegade så mycket efter söndagens små bravader.. När han är avspänd vågar jag lita på honom till 100 procent, men när han är lite spänd såhär så litar jag inte på honom alls.. Jag borde kunna göra det, han är trots allt inte en Gode! Gode var ju opålitlig, på ett helt annat sätt än vad Jasper är. 
Jag tror dock att jag kommer känna mig tryggare imorgon. Jag får sånna här små knappar ibland när det har hänt något - livrädd några dagar senare, men så sköter sig hästen och då släpper det. 

Imorgon börjar jag egentligen jobba kl 12, men innan jobbet ska jag rida hela min ponnyliga. Idag red jag Leo på förmiddagen, och det skjutsade var att jag inte ens hade fötterna nedanför magen på honom.. Men han och tre till ska få jobba lite imorgon. Sen ska jag säkert rida jasper som vanligt, och avslutningsvis blir det lektioner hela kvällen. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0