Ekar tomt...

Nu var det ett tag sedan igen, som vanligt. 
Allt rullar på precis som vanligt. Jag jobbar massor och rider så mycket jag kan. 
Jasper har gått lite upp och ner sista veckan. Förra veckan gjorde han ett riktigt toppenpass och ett fruktansvärt dåligt. Han är ju lite trotsig och testar nya sätt att komma undan. Det senaste är ju att han i halterna gör ninjakickar med ena bak.. 
Igår var han riktigt tjurig mot skänkeln (tilläggas bör att han är precis lika arg när jag ryktar, så det är ju verkligen pälsen som är känslig), så vi provade att byta sporrar. Jag rider vanligtvis med ett par korta och trubbiga sporrar, men då bytte vi till ett par lite längre men rundade. Blev ingen skillnad alls, så istället plockade vi av dem helt och tog ett spö istället. Då tar han inte riktigt skänkeln, men han kickar inte iaf! 

Idag värmde jag upp utan sporrar men med ett kort spö. Han kändes ganska bra när jag värmde och relativt framme för skänkeln. När jag satte på mig sporrarna så behöll jag spöt en stund för att inte behöva använda benen så mycket och göra honom arg. Jag rider ju vanligtvis aldrig med spö om jag har sporrar. Framförallt eftersom jag inte får tävla med det ;) 
Men har jag ett spö i handen så är han väldigt självgående, så för att försiktigt vänja honom vid sporrarna idag då behöll jag spöt en stund. Han blev riktigt fin och när jag väl släppte spöt hade han accepterat att mina ben hängde längs med hans sidor. 
När jag då väl, helt utan protester från hans sida, kunde gå på lite med skänkeln så blev han väldigt reglerbar och fin. Vi övade lite programdelar inför helgen och det kändes inte så komplicerat! Framförallt var galoppen väldigt lugn och reglerbar. Sista tiden har han mest gått ifrån mig där, och tar jag i tygeln blir han sur över det. Även om drt var svårt att få med sig högerbogen i vänster varv så var det mycket bättre än på sista tiden. Fina fattningar gjorde han också till vänster, som vanligtvis är det jättesvåra varvet. 
Känns som att det här är ett sätt slm funkar just nu, att värna upp utan sporrar. Med det sagt inte säkert att det kommer funka om en vecka eller två, men vi tar en dag i taget och provar oss fram till ett sätt som funkar 100%. 

Imorgon var planen att vi skulle rids ut en sväng, men regnet ska vräka ner hela dagen. Jag har ridit så mycket i regn under mina år så det stör inte så mycket egentligen, men ska man sen stå fem timmar i ridhuset efter det så spelar det ingen roll hyr mycket kläder man byter. Man är genomfrusen ändå! 
Så istället ska vi faktiskt hoppa lite. Man vill ju gärna rida så mycket som möjligt innan tävling, men både vi och hästarna mår bra av att göra något annat än att trimma uppridningar och 10m volter. Så med lite hoppning får vi ändå känns lite på hästarna men ändå göra något kul! 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0