Sista semesterdagen

Sista semesterdagen går mot sitt slut och nu är det bara elva månader tills jag är ledig mer än tre dagar i sträck ;) Det är tur att man gillar sitt jobb!

Jag spenderade dagen i stallet as usual. Mockade av det som var kvar att mocka i gjorde klart stallet. Pysslade lite med prylar innan det var dags för lite träning för Annie. Jasper har känts trött hela helgen, vi har alltså gått promenad båda dagarna och jag har fått släpa runt honom. Så vi kom överens om att vi bara skulle rida tills det kändes bra om han var trött.
Jag skrittade ut och bestämde mig för att ta ett varv åt varje håll på galoppbanan i trav. Trött var det sista jasper var..! Galoppbanan är verkligen bra för oss, drt blir lite mer svart eller vitt om hans stopp i ridhuset kommer av att han har ont eller av att han har humör. Ute var han som sagt pigg som attan och kändes riktigt fräsch!
Väl inne i ridhuset kunde jag börja rida ganska direkt utan att han tjurade ur. Annars har jag ju fått rida på helt långa tyglar tills han är lite igång i kroppen. Då har jag successivt kunnat korta upp tygeln mer och mer.
Någon gång sådär började han bromsa, men då var jag snabbt på honom och han gick fram igen.
Vi jobbade faktiskt bara med traven idag. Bortsett från några tillfällen där han blev bromsig. När jag då gick på honom så fattade han galopp och då fick han rulla på lite i det så länge han tog min skänkeln framåt. Han byter lite och sprakar lite, men det får han göra så länge han inte väljer att stå still när han blir sur!
Även om jag inte red något långt och krävande pass så kunde vi faktiskt ställa lite krav på honom - och han fortsatte vara glad! Han skjuter ju gärna ut vänster bog i båda varven, och det är när jag får tag om den som han blir arg. Tricket är ju att aldrig låta honom skjuta ut den där bogen. Har jag full kontroll över den hela tiden så blir han inte sur. I och med att han skjuter ut vänster bog så skjuter han ju även ut höger bakben, så idag la vi fokus på att faktiskt få in både bogen och bakbenet. På raka spår vet jag ju hur jag ska göra, sen att vi inte alltid får till det är en annan femma, men jag vet hur. Det är svårare i svängarna. I höger varv fick jag tänka lite vänster öppna ett steg innan svängen och då fick jag ned mig hela kroppen i svängen riktigt bra. I höger varv får vi fortsätta laborera lite med hur vi ska kunna hålla alla delarna på plats i och med att om jag får tag på höger bog så välter hela han åt vänster. Det är lite som att köra silja line!
Överlag mycket nöjd med min duktiga häst idag, och som vanligt superhjälp av bästa Annie!

Imorgon är alltså första arbetsdagen. Vi börjar inte jobba fören vid nio, men jag har morgonfodringen av våra hästar innan vi börjar så det blir tidig uppstigning ändå! Sen någon gång under dagen ska jag rida lektion också för Annie, så det blir en bra dag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0