Heja jasper!

Igår fick både jag och min prins träffa favvo-Micke. Micke är alltså vår kiropraktor. Han kommer till oss med jämna mellanrum och behandlar både hästar och människor, och igår fick alltså både jag och jasper varsin behandling. Jag var mycket bättre i min nacke och bröstrygg mot vad jag varit tidigare, men ländryggen var rätt öm. Han knäckte loss den och jag blev ordinerad att knapra piller ett par dagar. Jasper blev varken korv eller promenadhäst! Micke konstaterade att hans kors inte är riktigt som det borde vara. Minns inte vad det hette, men där korset börjar ska det ju vara dom en rät linje, men på jasper så buktar det inåt först innan korset kommer. Det blir så ibland och problemet då är att hela bakdelen blir lite instabil. Precis där i början av korset så sitter det något som håller ihop allting, men den delen håller inte riktigt ihop det på honom. I korta drag alltså - han är i två delar. Så mitt jobb nu är att få honom att ta stöd i handen och jobba bakifrån, utan att man hindrar bakbenen från att kliva in under honom och låser fast liksom. Dessutom är han ju klen i höger bak. Men det är ändå bra att ha fått ord på det vi känner i träningen. 
Igår red jag dock inget på jasper, men jag red lektion på Wappe på kvällen vilket gick bra. 

Idag däremot red jag lektion på jasper igen. Han går bättre och bättre framåt för varje dag. Dock var det skillnad efter mickes behandling - han travade nämligen inte alls lika platt från start som han brukar. Micke lossade ju också en ordentlig spänning i bogen, så kanske var det den som hjälpte traven lite. 
Vi jobbade med lite skänkelvikningar, vilket är betydligt lättare undan höger än vänster skänkel. Så i vänster får jag ta hjälp av ett spö och då blir det bättre. 
På slutet provade vi början till skolor. Alltså verkligen bara tänka ställning och in lite med bogen, vilket han faktiskt gör väldigt bra. Han tappar lite bjudning eftersom han tycker det är jobbigt, men han flyttar sig väldigt bra. Sluta-tänket är svårare, men vi jobbar på med det. 
Avslutade med lite galopp, dock var han lite trött då vilket resulterar i att han inte orkar hålla ihop sig och går och drar i tygeln istället. Men det kommer. 
Jag är verkligen så glad över att vi verkar vara back in business igen! Det kommer komma bakslag, men jag vet att vi kan ta igenom det. Jag vet att han och jag kan tillsammans! 

Efter jobbet åkte jag till Kersö och red ut på raggan. Vi klarade oss ganska bra innan det blev kolsvart ute. Lite kallt erkänner jag att det var, men vi överlevde. Det är ju lite jobbigt med alla vinterkläder som man bara har en uppsättning av.. Nu när det går så mycket kvarka vill man ju inte riska att ta med sig någon smitta från ena eller andra stället. 

Ganska fint ljus hade vi iaf på skogsturen! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0