Rund och mjuk

Jasper fick gå lektion idag ändå. Ellen ville rida ut så jag red lektion själv för Annie. Jag gillar när vi är två som rider, men ibland är det skönt att rida själv också. Inte av den anledningen att man får all uppmärksamhet, utan snarare att man kan göra precis drt man behöver när som helst. Som när jasper bestämmer sig för att lägga sig på bredsidan, då behöver jag kunna lägga en volt NU. Oftast är jag och Ellen så synkade att det funkar, men inte alltid. 

Jasper kände iaf ganska fin idag. Lugn, rund och mjuk redan från början. Det kommer ju ett par stopp ibland, men det är tydligt att ju starkare och mjukare han blir desto färre stopp blir det. I galoppen var han lite svårstyrd till en början. Jag börjar ju alltid i höger galopp eftersom den är lite lättare. Dock är det ju främst där han gått med bredsidan till, så idag provade jag att ta vänster först. Det var faktiskt inte alls en bra idé! Jag måste få igenom högersidan och få in höger bog i kroppen, vilket jag inte riktigt kan i vänster galopp ännu. Det är ju samma jobb i höger galopp, men där har vi ju hittat ett sätt som funkar. Så note to myself - börja i höger galopp! 
Efter en stund blev galoppen dock bra åt båda hållen och jag nöjde mig med det då. 
Lite travjobb därefter där vi bara la fokus på att han skulle vara rak, mjuk, rund och gungig. Annie sa något klokt idag, som egentligen än så självklart men när jag fick ord på det var det väldigt tydligt, nämligen "så lätt och mjuk som du vill ha honom, så lätt och mjuk måste du vara själv". Egentligen är det ju precis det man jobbar med hela tiden, men jag har så lätt för att ta i lite för mycket i allt. Men just de orden blev verkligen en liten aha-upplevelse.Sjukt  egentligen 🙈

Jasper fick gå en promenad ner till ängen för att äta gräs på lunchen. Han visade precis varför han inte kan gå på bete - genom att longera sig själv i en kvart. Mestadels i skritt men oäven några varv i trav.. Knäppis! 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0