Tisdag och onsdag

Två av fyra lektioner för den här veckan, check! Jasper har verkligen tagit milskliv framåt sista tiden och det ör så roligt att rida varje gång. 
Igår var det väldigt svårt i början, vilket jag också hade förväntat mig att det skulle vara. Jag kikade nämligen lite när han gick lektion i måndagskväll. Piloten gjorde det bra, men lektionen i sig var otroligt rörig och då blir han spänd. Han blir lite okontaktbar när han är spänd och drt håller gärna i sig till nästa pass. 
Hur som så började det svårt, men efter en stund blev det mycket bättre. När han hamnar i det där introverta läget så måste jag först gasa på framåt och hitta bjudningen, och så fort bjudningen är där så måste jag stämma av och ta tillbaka. Det är lätt att glömma det sistnämnda, men utan det tappar han bakbenen deluxe och jag kan ändå inte höra något annat än att rida rakt fram. 
På slutet provade vi att rida förvänd galopp igen och satte det på första försöket åt båda hållen. 

Idag red vi i lilla ridhuset och han var mycket bättre redan från början. När han gick lektion igår kväll så hade de hoppat på terrängbanan, och det vet jag vid det här laget att han blir bra av (all form av fältridning så som hoppning eller uteritt). 
Dock har han varit lite svår till höger sista tiden och tryckt sig mot höger skänkeln nåt enormt. Så idag fick jag rida innanför spåret och tänka öppna till höger i traven. När jag planerade vägen och red bra genom hörnen så blev det bra, om jag däremot sladdade genom hörnen och inte red en hörnpassering så tröck han sig mot höger skänkeln. 
I galoppen fick jag tänka samma sak - öppna. Där är det dock svårare för det är alltid när vi rider mot utgången som han trycker sig mot skänkeln, gör sig spikrak i halsen och börjar komma på att han kan slå om till vänster. Så när han började trycka sig så vände jag direkt in på en volt och sen fortsatte i öppna. Efter det så försökte han inte ens igen! Så nu har vi hittat ett sätt att komma ifrån det problemet som åtminstone kanske funkar hela den här veckan! Till nästa vecka har han bog kommit på ett annat knep för att komma undan! ;) 
Vi försökte oss på den förvända galoppen även idag och det satt på första försöket så då gjorde vi inga fler! 

Det är verkligen så otroligt roligt att rida just nu. Även om vi inte har värsta superbästa känslan varje pass så är det ROLIGT! Imorgon rider vi lektion igen och likaså på fredag. På lördag morgon flyger jag och min Håkan-ARMY till Gbg för konsert! Konserten i sig ska blir så roligt, men mest av allt ser jag fram emot en helt ledig helg på bortaplan. Att bara vara i två dagar, det ska bli så skönt! Vi flyger hem söndag kväll och på måndag är det KM! 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0