Tävlingsdags!

Veckan har sprungit iväg som vanligt. Jag har jobbat, ridit och varit på clinic. 
I tisdags red vi lektion dom vanligt och det gick väl kanske inte toppenbra men ändå helt okej. 
I onsdags blev drt ingen lektion då vi hade fullt upp inför clinicen med bo Jenå som skulle öga rum på kvällen. Clinicen blev riktigt lyckad och alla verkade nöjda! Istället red vi då lektion i torsdags. Det var inte toppen i början men blev ändå bättre mot slutet. 
Igår red vi också lektion och då var det mycket bättre. Han blev lite arg emellanåt men i det stora hela kändes han bra. 
Vi är just nu inne i en period då han är så extremt känslig i pälsen. Så de sporrarna jag brukar rida med tycker han är alldeles för kantiga (20 mm raka..), medan de som är lika långa men rundade är helt okej. Problemet som dock uppstår med de snällare sporrarna är att han blir lite väl okänslig. Han är så stor så jag behöver lite extra hjälp att få in bakbenen och behöver ha honom lite känslig. Så med dr runda sporrarna kommer bakbenen inte riktigt in under honom, framförallt i galoppen, medan med de raka sporrarna sparkar han mot skänkeln ibland. Det blir lite moment 22, men oftast så brukar han ge sig med sparkarna efter en stund när han accepterat skänkeln. 
Igår var det fortfarande lite ovisst om jag skulle tävla på söndag eller inte, drt hängde lite på om jag kunde rida honom idag. Men det gick att lösa så jag och Ellen skrittade ut en lång sväng och sen red vi i ridhuset. 
Faktum är att han var riktigt fin idag! Lite arg not skänkeln emellanåt men i det stora hela riktigt bra. Vi hade svårt att fatta vänster galopp, men mamma filmade och efter att ha sett filmen tror jag mig veta hur jag kanske ska lösa det. Det som händer innan jag fattar vänster galopp är att höger bak försvinner en meter ut till höger. Och de gångerna jag har honom rak och höger bak under sig så blir det rätt. Det som också har varit lite svårt är volterna i trav. Han är ju så stor och orkar inte riktigt ta sig hela vägen runt i en liten volt, men rider jag då ett steg rakt fram efter halva volten så hittar han balansen igen och gör andra halvan lika bra. Ytterligare en svårighet är övergångarna på diagonalen. Övergången från vänster galopp - trav - höger galopp blir alldeles för kort. Vi travar liksom ett par steg bara innan han fattar själv, och han är lite för lättkränkt i det läget för att man ska kunna säga till. Han kan ju vägen vid det här laget och vill  bara göra rätt för sig.. Så istället för att rätta honom där får jag rida lite längre i vänster galopp så vi hinner trava över medellinjen innan han fattar höger! 

Efter dagens pass är iaf riktigt peppad inför morgondagen! Det ska bli ROLIGT att tävla, och framförallt eftersom det blir min och Ellens sista tävling tillsammans! Det är ju dock inte roligt i den bemärkelsen, men vi får ta vara på morgondagen och göra något bra av den! 


Partner in crime ❤️

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0