Micke, Maya och Jasper

Vår grymma kiropraktor Micke var hos oss i onsdags. Det största problemet på jasper sitter inte i ryggen eller liknande (som det gör på de första hästar) utan grundproblemet sitter helt och hållet i nacken - framförallt på vänster sida. Det i sin tur ger ju spänningar på andra ställen, men grundproblemet är nacken. Nu har vi iaf en plan för hur vi ska kunna hjälpa Jasper på bästa möjliga sätt. Micke kommer igen innan jul och då är förhoppningen att jasper inte har allt för ont i nacken så att Micke kan behandla ännu djupare än vad han kunnat nu!

Jasper passade ju på att dra av sig en sko i tisdags, och eftersom den inte var på ännu i torsdags så kunde han ju inte följa med till lejondal. Men jag åkte dit iaf och red lektion på Ninas häst Maya. Maya är Ninas Grandprixhäst som gör säkrare och säkrare resultat i GP. Anledningen till att Nina valde just maya till mig var att jag plötsligt måste börja rida med mitt säte och sluta klämma med benen. När jag fattade hur jag skulle rida med sittbenen och fick lite snurr på allt så var det riktigt riktigt roligt! Jag fick verkligen förståelse för hur mycket jag måste kunna kontrollera min kropp och mina sittben.

Igår fick jasper iaf på sig en sko men jag hann inte göra något med honom innan jag började jobba. Dock rastade han sig bra i sin lilla ruta...
Idag skulle jag iaf rida lite och jag ska erkänna att jag var lite lätt nervös.. Therese och Malin skulle nämligen hoppa lite samtidigt, och jasper hoppar gärna också när andra hoppar trots att vi inte ska..! Men han skötte sig riktigt bra!
Han kändes faktiskt ganska bra redan från början. Något litet stopp i början men annars bra.
Vi travade faktiskt över några bommar och avslutade med att hoppa ett litet hinder! Vi kunde galoppera på ett par varv och hoppa flera gånger i rad utan att behöva stanna. När vi hade hoppat klart kunde jag dock inte stanna..! Jasper galopperade varv på varv i ridhuset och jag kunde verkligen inte sakta av! Lyxproblem när det kommer till jasper så jag kunde ju bara skratta åt honom!

Imorgon ska jag rida jasper tillsammans med Therese och macho och vi tänkte ha lite bommar framme. Sen ska jag ha lektion med ollie och på kvällen blir det taco-middag hos Pellson.
På söndag ska jag hjälpa ollie på tävling och sen hem och hoppa lite med jasper! Det blir mycket sånt för honom nu. Eller egentligen inte så mycket ren hoppning, utan snarare dressyr med en liten hopptouch!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0