På't igen!

Jasper har ju vilat nästan två veckor nu. En chans för honom att återhämta sig efter en ändå relativt tuff period. Även om vi, utåt sett, inte har ridit hårt så har det tagit rejält på honom.
Så igår fick han gå lite på lina så att han inte skulle vara allt för pigg när jag satt upp idag. Han skötte sig faktiskt riktigt bra, både på longering igår och när jag red idag. Dock började han direkt med att stanna.. I det läget är han dock bara trälig. Annie kopplade på en longerlina och så fick hon hjälpa mig att svänga. Hon hade även en longerpisk så att hon kunde hjälpa oss lite med bjudningen utan att jag började klämma med benen. Låter ju rätt brutalt, men jag lovar att det verkligen inte var så illa som det låter ;) Ibland behöver man kunna snirkla sig runt problemen, vilket vi också faktiskt lyckades med idag. Han blev väldigt fin, även om Annie behöll oss i linan hela passet.
Med en häst som jasper är det så viktigt att alltid vara steget före och ha en strategi för att komma runt problemen. Vi måste hela tiden använda fantasin för att inte fastna i onda cirklar.
Även om han i slutändan kanske inte blir så bra som jag hoppas ( jag tror såklart fortfarande på honom, men om! ), så kommer jag ha lärt mig så otroligt mycket av honom. Jag kommer ha så många verktyg och olika nycklar att använda på framtida hästar!

Nu får han jobba lika "hårt" (vi red alltså typ 20 minuter..) som idag både tisdag och onsdag, så hoppas jag kunna komma iväg till Nina på torsdag. Därefter får han lite extra återhämtning. Tror verkligen han funkar bättre på att jobbas lätt fler dagar, än att köra skiten ur honom och så blir han sur för att han är trött i kroppen.

Såhär fint har han fixat med svansen också..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0