SuperJasper

Efter att ha ridit två dagar med ledare (skämt å sido men med Annie som haft oss i lina iaf!) så fick vi idag prova att rida själva! Självklart hade vi annies hjälp från marken ändå, i dagsläget behöver jag hennes hjälp till 100 procent.
Jasper inledde med ett stopp när vi skrittade på långa tyglar.. Men då fick han helt enkelt bara skritta på lång tygel tills han tyckte det var okej. När han väl skrittade på framåt utan att försöka hitta på annat så tog vi lite trav, fortfarande på lång tygel. Lite protest där också till en början, men tillslut travade han på så att jag tillomed var tvungen att bromsa. När han väl travade på så fick han en skrittpaus. Därefter började vi på långa tyglar igen i trav och successivt kortade jag upp dem och kunde börja jobba honom. Tillslut kunde jag rida med korta tyglar och inverka på honom. Mot slutet blev han faktiskt riktigt fin! Jag kunde både trava och galoppera, rida på små och stora volter och ta tillbaka traven utan att han flippade ur.
Till vänster är det fortfarande lite knepigt att fatta galopp. Han gör superfina och lydiga fattningar - men fattar alltid höger galopp.. Han har lite för många och långa ben att ta hand om så det är inte så lätt alltid ;) det positiva idag dock var att när jag bröt av för att det blev fel galopp så valde jasper full fart framåt istället för att nita! Självklart behöver han bli mer balanserad i övergångarna och jadda jadda, men att han VÄLJER fart framför broms är ett så stort steg i rätt riktning!!
Verkligen så nöjd med min fina häst idag.

Imorgon ska vi åka till Nina och träna på förmiddagen. Ska starta med samma upplägg som idag. Är han riktigt omöjlig så får hon ta oss på lina i början.
Sen jobbar jag ju hela kvällen som vanligt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0